GEMEENTEBLAD60 km zone buitengebied tussen Bavel, Alphen- Chaam, Oosterhout en Gilze-Rijen.

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Breda

Geplaatst op Lokaalnieuwsgilzerijen.nl op: 19-06-2024

  1. Bekendmakingen gilzerijen
  2. GEMEENTEBLAD60 km zone buitengebied tussen Bavel, Alphen- Chaam, Oosterhout en Gilze-Rijen.

Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Z2021-006827 d.d. 22 december 2021.Burgemeester en wethouders van BredaGelet op:De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.Overwegende:Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Uit het oogpunt van:• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.Is het gewenst omEen 60 km zone in te stellen op de wegen buiten de bebouwde kom in het gebied tussen Bavel, Alphen-Chaam, Oosterhout en Gilze-Rijen. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ’60 km/uur gebied Bavel verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 321688.MotiveringIn de lijn van het landelijke beleid Duurzaam Veilig, waar de gemeente Breda bij aansluit, worden de buitengebieden van Breda omgevormd tot 60km/uur zones. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. De toepassing van een 60 km/u zone (inclusief snelheidsremmende maatregelen) past binnen het concept van een duurzaam veilig verkeers- en vervoerssysteem. Verblijfsgebieden buiten de bebouwde kom worden ingericht als 60 km/u zones om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen deze gebieden te verhogen. Het buitengebied ten zuid-oosten van Breda wordt nu aangepast. De 60 km/uur zone wordt aangesloten op reeds bestaande zones van naastgelegen gemeenten. In overleg met de buurgemeenten wordt de bebording op Bredaas grondgebied aangepast zodat een aaneengesloten 60km/u zone ontstaat tussen de gemeenten Breda, Alphen-Chaam, Oosterhout en Gilze-Rijen in. Hierdoor ontstaat in de buitengebieden een herkenbare en eenduidige verkeerssituatie.De in te stellen maximumsnelheid van 60 km/u dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving:In een 60km zone zijn de kruispunten gelijkwaardig; de bebording omtrent de voorrang worden verwijderd. - Op de kruispunten Dortseweg-Tervoortseweg en Dorstseweg-Wouwerbeekseweg wordt een plateau aangelegd waardoor de snelheid geremd wordt. De vormgeving van de plateaus worden afgestemd op 60 km/u. Het aanleggen van de plateaus is een fysieke handeling en is geen onderdeel van dit verkeersbesuit.- De meeste wegen voldoen al aan de breedte die passend is bij een snelheid van 60 km/u. Op de wegen die breder zijn wordt een kantmarkering (dit is een onderbroken streepmarkering aan beide zijden van de weg ongeveer 80 cm van de zijkant van de rijbaan) aangebracht waardoor de wegen visueel smaller lijken en weggebruikers langzamer gaan rijden. Op de wegen in het buitengebied geldt nu nog een maximum snelheid van 80km/u. Door de maximumsnelheid te verlagen naar 60 km/u wordt de verkeersveiligheid verbeterd en de leefbaarheid van het gebied verhoogd. De snelheid van 60 km/u past beter bij het karakter van het buitengebied waar ook veel mensen wonen en de nadruk op verblijven ligt. Verkeerstekens•Op de Bolbergseweg worden ter hoogte huisnummer 1 het bord A1(60)zb, maximumsnelheid 60 km/u begin zone, en A1(60)ez, maximumsnelheid 60 km/u einde zone, geplaatst. •Op de Eikbergseweg ter hoogte van huisnummer 2c worden het bord A1(60)zb, maximumsnelheid 60 km/u begin zone, en A1(60)ez, maximumsnelheid 60 km/u einde zone, geplaatst. •Op de Dorstseweg worden na huisnummer 24a het bord A1(60)zb, maximumsnelheid 60 km/u begin zone, en A1(60)ez, maximumsnelheid 60 km/u einde zone, geplaatst.•Doordat de verschillende zones op elkaar aan gaan sluiten kunnen de borden bord A1(60)zb, maximumsnelheid 60 km/u begin zone, en A1(60)ez, maximumsnelheid 60 km/u einde zone, op de Gilzeweg ter hoogte van huisnummer 15 en ter hoogte van Gilzeweg 1a vervallen. Deze borden worden verwijderd. •De voorrangssituatie op de kruispunten Dortseweg-Tervoortseweg en Dorstseweg-Wouwerbeekseweg komt te vervallen. Alle borden in verband met de voorrangssituatie op deze kruispunten komen te vervallen. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ’60 km/uur gebied Bavel verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 321688.BelangenafwegingHet college heeft het belang van het verbeteren van de verkeersveiligheid en het beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van gebieden laten prevaleren boven de belangen van weggebruikers om 80km/u te rijden. Gezien de aard en inrichting van de wegen, waarop veelal al geen 80 km/u gereden kon worden, is er geen of slechts een verwaarloosbaar tijdverlies. Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.GehoordOvereenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant.BesluitenI. Een 60km/u zone in te stellen op de wegen buiten de bebouwde kom in het gebied tussen Bavel, Alphen-Chaam, Oosterhout en Gilze-Rijen en in verband hiermee de volgende borden te plaatsen en te verwijderen;- Op de Bolbergseweg ter hoogte van huisnummer 1 het bord A1(60)zb, maximumsnelheid 60 km/u begin zone, en A1(60)ez, maximumsnelheid 60 km/u einde zone, te plaatsen;- Op de Eikbergseweg ter hoogte van huisnummer 2c het bord A1(60)zb, maximumsnelheid 60 km/u begin zone, en A1(60)ez, maximumsnelheid 60 km/u einde zone, te plaatsen;- Op de Dorstseweg na huisnummer 24a het bord A1(60)zb, maximumsnelheid 60 km/u begin zone, en A1(60)ez, maximumsnelheid 60 km/u einde zone, te plaatsen.- Op de Gilzeweg ter hoogte van huisnummer 15 en ter hoogte van Gilzeweg 1a de borden bord A1(60)zb, maximumsnelheid 60 km/u begin zone, en A1(60)ez, maximumsnelheid 60 km/u einde zone,te verwijderen.; - Op de kruispunten Dortseweg-Tervoortseweg en Dorstseweg-Wouwerbeekseweg alle borden betreffende de voorrangssituatie te verwijderen.II. Een en ander overeenkomstig tekening, ‘60 km/uur gebied Bavel verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 321688.III. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 22 december 2021. Breda, 22 december 2021.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Breda,namens dezen,Medewerker beleid & adviesA. Kuijpers.Ter inzage Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij de heer de Nijs via telefoonnummer 14 076. BezwaarOp grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:a. naam en adresb. de dagtekeningc. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘60 km zone buitengebied tussen Bavel, Alphen- Chaam, Oosterhout en Gilze-Rijen’d. de gronden van het bezwaarU wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluitTekening ’60 km/uur gebied Bavel verkeersbesluittekening’ met tekeningnummer 321688

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsgilzerijen.nl Redactie

Lokaalnieuwsgilzerijen.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Gilze en Rijen. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Gilze en Rijen

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.