STAATSCOURANTProvincie Noord-Brabant - verkeersbesluit - provinciale weg N631 Rijen - Oosterhout

Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Noord-Brabant

Geplaatst op Lokaalnieuwsgilzerijen.nl op: 19-06-2024

  1. Bekendmakingen gilzerijen
  2. STAATSCOURANTProvincie Noord-Brabant – verkeersbesluit – provinciale weg N631 Rijen – Oosterhout

Verkeer | Organisatie en beleid BrabantlaanSetersedwarswegFlorijnstraat s-HertogenboschOosterhoutOosterhout Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen provincie s-HertogenboschOosterhoutOosterhout

Gedeputeerde Staten van Noord-BrabantOverwegingen ten aanzien van het besluitDe provincie is gestart met het uitvoeren van groot onderhoud aan de provinciale weg N631, tussen Rijen (km 0,985) en Oosterhout (km 6,899). De N631 staat op de 3e plaats van de gevaarlijkste wegen in Noord-Brabant. Sinds 2016 hebben op deze weg drie dodelijke ongevallen plaatsgevonden. Provincie Noord-Brabant wil daarom, in samenwerking met de betrokken gemeenten, de N631 zo snel als mogelijk veilig maken. De kruising N631 met de Ketenbaan is inmiddels voorzien van een rotonde en op diverse locaties zijn middengeleiders aangelegd om de oversteekbaarheid voor (brom-) fietsers en voetgangers te verbeteren. Begin 2021 wordt de kruising met de Sportweg en de ingang van D’n Mastendol aangepast. Met dit verkeersbesluit beogen wij de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doorstroming te waarborgen en de leefbaarheid te verhogen. Vereiste van besluitOp grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer(BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Motivering van het besluit Op grond van artikel 21 van het BABW bevat de motivering van een verkeersbesluit welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere dan voornoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Aan dit verkeersbesluit liggen de volgende belangen ten grondslag:-het verzekeren van de veiligheid op de weg;-het beschermen van weggebruikers en passagiers;-het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;-het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.Middengeleiders Ter hoogte van km 1,300 (kruising Sportparkweg en D’n Mastendol) worden middengeleiders aangelegd om de oversteekbaarheid voor (brom-)fietsers en voetgangers en de verkeersveiligheid op het vrij onoverzichtelijke kruispunt te verbeteren. Vooral voor verkeer vanuit Rijen richting de Sportparkweg is het bij drukte moeilijk om linksaf te slaan. Door het toevoegen van een linksaf strook wordt er extra opstelruimte gecreëerd om af te slaan richting de Sportparkweg. Hierdoor zal er minder snel een opstopping ontstaan door stilstaand verkeer op de N631.Ter hoogte van km 2,530 (bestaande fiets/bromfietsoversteek) zijn middengeleiders aangelegd om de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid voor (brom-)fietsers en voetgangers te verbeteren.Ter hoogte van km 3,420 (bestaande fiets/bromfietsoversteek Suraeweg) zijn middengeleiders aangelegd om de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid voor (brom-)fietsers en voetgangers te verbeteren. Om te voorkomen dat verkeer vanaf de hoofdrijbaan afslaat naar de met palen afgesloten Suraeweg worden op de hoofdrijbaan borden model D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 geplaatst.Ter hoogte van km 6,540 (bestaande fiets/bromfietsoversteek Florijnstraat) zijn middengeleiders aangelegd om de verkeersveiligheid en de oversteekbaarheid voor (brom-)fietsers en voetgangers te verbeteren.Het aanbrengen van middengeleiders verhoogt de attentiewaarde van het verkeer op de hoofdrijbaan voor een bijzondere situatie. De middengeleiders zijn voorzien van borden model D2 van bijlage 1 van het RVV 1990. Dit om de zichtbaarheid van de middengeleiders te verhogen en te bewerkstelligen dat het verkeer op de hoofdrijbaan een middengeleider aan de zijde die de pijl aangeeft passeert. Door de middengeleiders kunnen (brom-)fietsers en voetgangers in twee fases oversteken. Hierdoor hoeft bij het oversteken niet meer op beide rijrichtingen tegelijk gelet te worden. Wel moeten (brom-)fietsers die oversteken voorrang verlenen aan het verkeer op de hoofdrijbaan van de N631. Aansluiting ’t Haasje op (brom-)fietspadDe aansluiting van ’t Haasje op de hoofdrijbaan van de N631 is gewijzigd in een aansluiting alleen op het oostelijk gelegen (brom-)fietspad. Het (brom-) fietspad is daarom nogmaals als zodanig aangeduid en de voorrang is geregeld door plaatsing van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990.Rotonde KetenbaanDoor de hoge snelheden en de beperkte overzichtelijkheid op de kruising N631 – Ketenbaan werd het als lastig ervaren om van de Ketenbaan de N631 op te rijden en andersom. Op deze kruising hebben in het verleden een aantal (dodelijke) ongevallen plaatsgevonden. Om de verkeersveiligheid te verbeteren is op de kruising een enkelstrooks rotonde aangelegd. Door de aanleg van de rotonde gaan de snelheden automatisch omlaag. Hierdoor kan er op een veilige manier worden afgeslagen richting de Ketenbaan. Vanuit de Ketenbaan kan de N631 veilig worden opgereden. De brede middengeleiders zorgen ervoor dat (brom-)fietsers en voetgangers op een overzichtelijke manier in twee fases kunnen oversteken.Overleg politie Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de korpschef van de politie eenheid Zeeland - West - Brabant. Ter verzekering van de aan het verkeersbesluit ten grondslag liggende belangen is het noodzakelijk de hierna, onder ‘besluiten’, genoemde verkeerstekens te plaatsen.BesluitenOp de provinciale weg N631, tussen Rijen (km 0,985) en Oosterhout (km 6,899), de volgende verkeerstekens te plaatsen:Km 1,200 – km 1,400 (kruising Sportparkweg - D’n Mastendol):•borden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), voorzien van onderborden model OB503OB04;•bord C2 (Eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee);•borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft), op de aan te leggen middengeleiders;•borden G12a (Fiets/bromfietspad), voorzien van onderborden OB502 en OB505; •haaientanden (artikel 80 RVV 1990), tussen de aan te leggen middengeleiders.  Km 2,530 (fiets/bromfietsoversteek):•borden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);•borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft), op de aan te leggen middengeleiders;•borden G12a (Fiets/bromfietspad);•haaientanden (artikel 80 RVV 1990), tussen de aan te leggen middengeleiders.Km 3,420 (fiets/bromfietsoversteek Suraeweg):•borden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);•borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft), op de aan te leggen middengeleiders;•borden D4 (Gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven);•borden G12a (Fiets/bromfietspad);•haaientanden (artikel 80 RVV 1990), tussen de aan te leggen middengeleiders.Km 4,550 (aansluiting ’t Haasje):•bord model B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);•bord G12a (Fiets/bromfietspad);Km 4,900 (rotonde Ketenbaan):•borden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg);•borden D1 (Rotonde; verplichte rijrichting);•borden G7 (verplicht voetpad);•haaientanden (artikel 80 RVV 1990).Km 6,540 (fiets/bromfietsoversteek Florijnstraat):•borden D2 (Gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft), op de aan te leggen middengeleiders;•haaientanden (artikel 80 RVV 1990), tussen de aan te leggen middengeleiders.’s-Hertogenbosch, 19 januari 2021.Gedeputeerde Staten van Noord-Brabantnamens deze,J.H.M. GoossensProjectleider Beheer en Onderhoud

Unknown

Foto van  Lokaalnieuwsgilzerijen.nl Redactie

Lokaalnieuwsgilzerijen.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Gilze en Rijen. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Overige Vergunningen Gilze en Rijen

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.